Engineered Nanoparticles and the Environment: Biophysicochemical Processes and Toxicity
Wiley
Edited by Baoshan, Chad D. Vecitis, Nicola Senesi
ISBN 978-1-119-27582-4
2016
link
PHEs, Environment and Human Health
Springer
Edited by Claudio Bini and Jaume Bech
ISBN 978-94-017-8965-3
2014
Il prof. Claudio Bini ha recentemente pubblicato un volume dal titolo: "PHEs, Environment and Human Health" (Springer editore). I capitoli sono 11, ed includono fra l'altro suoli agrari, suoli forestali, suoli urbani, suoli di miniera.
Enzymes in Agricultural Sciences
OMICS Group eBooks
Edited by Liliana Gianfreda and Maria Rao
2014
La prof.ssa Maria Rao ha pubblicato il libro "Enzymes in Agricultural Sciences”, pubblicato da OMICS Group eBooks e edito da Liliana Gianfreda e Maria Rao, che vede tra gli autori anche altri soci SISS. Il volume è consultabile al link.
The Soils of Italy
Il nuovo testo appena pubblicato “THE SOILS OF ITALY”, Editori: Edoardo A.C. Costantini and Carmelo Dazzi, ha avuto un ottimo successo editoriale, nel solo 2013 sono stati effettuati 1345 downloads del libro dal sito della Elsevier.
I Suoli d'Italia è parte di una serie internazionale volta a diffondere la conoscenza sui suoli di diversi paesi europei ed extra-europei. Il libro è stato compilato da scienziati del suolo esperti e da giovani provenienti da diverse università italiane e centri di ricerca, che danno dei suoli italiani allo stesso tempo una visione retrospettiva e prospettica. I Suoli d'Italia è il primo libro completo sulla pedologia italiana in settanta anni. Approfittando delle più avanzate informazioni, questo libro tratta i principali tipi di suolo in Italia, la loro diffusione, loro funzioni, uso ecologico, e le minacce a cui sono sottoposti durante secoli di gestione intensiva. Si occupa anche di scenari futuri dei rapporti tra la scienza del suolo e di altre discipline, quali lo sviluppo urbano, la medicina, economia, sociologia, e l'archeologia. La descrizione dei suoli è accompagnata da un set completo di dati, immagini e mappe, compresi i profili di riferimento. Sono trattati i fattori di formazione del suolo facendo uso di dati e elaborazioni inediti. Il libro include anche una storia della ricerca pedologica in Italia, che copre oltre un secolo di attività.
Springer
Edited by Edoardo Costantini and Carmelo Dazzi
2013
ISSN 2211-1255 ISSN 2211-1263 (electronic)
ISSN 2211-1255 ISSN 2211-1263 (electronic)
ISBN 978-94-007-5641-0
ISBN 978-94-007-5642-7 (eBook)
DOI 10.1007/978-94-007-5642-7
Series Editor Professor A.E. Hartemink
L'insostenibile consumo di suolo
Edicom Edizioni
a cura di Ciro Gardi, Nicola Dall’Olio e Stefano Salata
Il consumo di suolo è una delle più insidiose e irreversibili forme di degradazione che si verifica ogni qual volta un'area agricola, naturale o seminaturale viene antropizzata. Il suolo, in quanto risorsa naturale limitata e non rinnovabile, è essenziale per la sopravvivenza dell'uomo sul pianeta e per la conservazione della maggioranza degli ecosistemi terrestri. Così si descrive sul sito di Legambiente la pubblicazione presentata a Roma nell'ambito di un'iniziativa organizzata per la giornata mondiale del suolo.
L'inarrestabile crescita del cemento, la richiesta di una politica che fermi tale degrado puntando su riqualificazione e rigenerazione. Questi i temi di problema che è nazionale ma anche continentale: Ogni anno in Europa è stata costruita una città come Berlino. In Italia ad esempio, a fronte di una crescita demografica ed economica quasi nulla, le aree urbanizzate continuano a crescere al ritmo di diverse decine di ettari al giorno.
Nel testo sono analizzate le cause del fenomeno e le gravi conseguenze per la salute e la sicurezza, indicando una responsabilizzazione a livello locale come elemento essenziale per proporre una soluzione efficace.
Covegno di presentazione
"Oltre la Zonazione"
a cura di Edoardo A.C.Costantini
Sala Verde di Palazzo Incontri
Via dei Pucci, 1—Firenze
Giovedi 23 maggio 2013, ore 16.30
Il volume “oltre la zonazione” riassume i risultati di due progetti di ricerca finalizzati all’evoluzione metodologica della zonazione a livello aziendale, tramite lo studio dei fattori edafici funzionali alla viticoltura e alla tracciabilità del vino. Le prove realizzate a Brolio sono state ripetute per tre anni (2008-2010) e hanno impiegato metodi innovativi e strumenti di grande dettaglio per il monitoraggio pedologico e della risposta viticola ed enologica, utilizzando sempre il Sangiovese come varietà di riferimento. La correlazione tra performance viticola e deficit idrico del suolo ha confermato il ruolo determinante di quest’ultimo sull’approvvigionamento idrico della pianta e sulla sua risposta viticola ed enologica, superiore a quello della variabilità climatica. Il ruolo determinante del suolo sul Sangiovese consiglia una gestione diversificata del vigneto ed una raccolta dell’uva per aree omogenee al suo interno. Nonostante l’elevata variabilità dei suoli di ogni singolo vigneto, l’analisi degli isotopi dello stronzio è stata in grado di discriminare efficacemente il suolo di origine del vino, a prescindere dall’annata di produzione.
Climate Change
A Blessing or a Curse for Agriculture?
Hassan R. El-Ramady, Abdel Aziz Belal, Samia M. El-Marsafawy
Dear Prof. Dr. Senesi and Prof. Colombo,
First of all, I hope you a successful and fruitful Conf. on July 2012.
It gives me great pleasure to send a great regards from Egyptian Soil Science Society (ESSS) to you and SISS.
We are going now to build a Memorandum of Understanding Between Soil Science Society of America (SSSA) and Egyptian Soil Science Society (ESSS) (like attached file and please accept a copy of climate change book!!)
So, we are looking forward to build a new one between SISS and ESSS!
Please have a look at the attached file and if the SISS likes that please let me know!
We will organize international conference from 5-8.11.2012 with cooperation with Australian Side.
With my great regards,
Hassan Ragab El-Ramady, Ph.D.
Manoscritto
Carbon Sequestration in Agricultural Soils
Springer Verlag
Edited by Alessandro Piccolo
2012
ISBN 978-3-642-23384-5
This compilation of techniques, methodologies and scientific data arises from a four-year Italian research project, which took place at university research stations in Turin, Piacenza, Naples and Potenza. Soil Organic Matter (SOM) represents an active and essential pool of the total organic carbon on the planet. Consequently, even small changes in this SOM carbon pool may have a significant impact on the concentration of atmospheric CO2. Recent new understanding of the chemical nature of SOM indicates that innovative and sustainable technologies may be applied to sequester carbon in agricultural soils. Overall results of the project have been applied to develop an innovative model for the prediction and description, both quantitatively and qualitatively, of carbon sequestration in agricultural soils. This book provides experts in different areas of soil science with a complete picture of the effects of new soil management methods and their potentials for practical application in farm management.
Informazioni
Introduction to Spatial Data Processing
Annamaria Castrignanò
Spatial variability within fields has been demonstrated by soil testing results and crop yield differences. Crop responses vary greatly in uniformly managed fields because of soil and landscape differences. An understanding of variation within the landscape requires a means of mapping spatially variable parameters. Existing traditional techniques of spatial statistics do not account for the spatial correlation between observations and take little account of gradual change, either from one soil class to another or within any one class. Differently, geostatistics treats variables as continua in a joint attribute and geographic.
Biophysico-Chemical Processes of Anthropogenic Organic Compounds in Environmental Systems
Wiley
Edited by Baoshan Xing, Nicola Senesi, P.M. Huang
2011
ISBN 978-0-470-53963-7
This book's unique multidisciplinary approach provides comprehensive and integrated coverage of biophysico-chemical reactions and processes of AOCs in various environments, along with associated analytical techniques. It offers a chilling reminder of the destructive power that contaminants have when interacting with the Earth's precious natural resources, and outlines restorative strategies to-ward implementing solutions for protecting the health of vibrant —and critical— ecosystems.
Flyer
Link
Environmental Impact of Abandoned Mine Waste: A Review
NOVA Publishers
Claudio Bini (University of Venice, Venice, Italy)
ISBN 978-1-61324-837-9/ 2011 4th quarter
Since the dawn of civilization until the last decades of the past century, mining activity, especially that concerning base and precious metals, represented a resource for human population, owing to its importance in many fields of interest. By the second half of the last century, however, mining activity declined until final closure in the face of developing countries, owing to decreasing mineral resources and to metal price drop. In this book, the effects of former mine activities and the related environmental problems are discussed, with the ultimate goal of investigating the fate of potentially toxic elements in the environment and their impact on the conterminous land.
Basi di pedologia
edagricole
Edited by Giacomo Certini e Fiorenzo Cesare Ugolini
2010
ISBN 978-88-506-5286-0
Il suolo, punto d’incontro tra litosfera, atmosfera e idrosfera, e biosfera, è un ambiente estremamente complesso: è difficile da studiare e addirittura da definire, soprattutto se si vuole limitare al massimo il ricorso a termini tecnici ed espressioni la cui comprensione richieda una preparazione preventiva sulla materia. È quello che invece si è tentato di fare con questo libro che presenta le basi concettuali e metodologiche per riconoscere un suolo, saperlo studiare in campo, e riuscire a trarre il massimo di informazioni dalla sua morfologia; ciò allo scopo di ricostruire la genesi del suolo, di inquadrarlo rispetto agli altri suoli, vale a dire “classificarlo”, e di saperne riconoscere potenzialità e limitazioni ai fini produttivi ed ambientali. In breve, si è provato a scrivere un testo di pedologia – la disciplina che studia i suoli come sono in natura, per capirne la genesi, le relazioni con l’ambiente e la distribuzione geografica – il più possibile semplice e chiaro.
Guida pedologica ai suoli forestali del Matese molisano
Aracne Editrice
a cura di Claudio Colombo
Autori: V. Amato, P.P.C. Aucelli, L. Brancaccio, E. Brigiapaglia, M. Cesarano, U. Chiavetta, C. M. Colombo, V. Garfì, M. Marchetti, G. Palumbo, C. Rosskopf, V.M. Sellitto, F. Terribile, R. Tognetti.
Flyer
Biophysico-Chemical Processes in Environmental Systems Series
The first two volumes of the series include:
Biophysico-Chemical Processes of Heavy Metals and Metalloids in Soil Environments
Edited by Antonio Violante, University of Naples Federico II, Italy, Pan Ming Huang, Professor Emeritus of Soil Science, University of Saskatchewan, Saskatoon, Canada, and Geoffrey Michael Gadd, University of Dundee, Scotland.
Flyer
Biophysico-Chemical Processes Involving Natural Nonliving Organic Matter in Environmental Systems
Wiley
Edited by Nicola Senesi, Baoshan Xing, Pan Ming Huang
ISBN 978-0-470-41300-5
2009
link
Manual of Methods for Soil and Land Evaluation
Science Publisher, Enfield, USA
Edited by Edoardo A.C. Costantini, CRA-Centro di ricerca per l’agrobiologia e la pedologia, Florence, Italy
2009
ISBN 978-1-57808-571-2/ November 2009/ 564 pages, hc/ US $ 119.95
The goal of the manual is to supply an operational tool for pedologists, agronomists, environmentalists, and all of the other specialists who carry out land evaluation for agriculture and forestry or, more generally, stakeholders and policy makers who make decisions at the local level based on the knowledge of the nature of soil. Discussion of the topics is not only technical and operational, but also in-depth and didactic; therefore, the text may also be used as a valid complement for students majoring in subjects that involve soil use, management and conservation. The literature offers a wide choice of possible soil and land evaluation methods, while knowledge of the relationships existing between the physical characteristics of lands, particularly those of soils, and the requirements of specific uses is limited.
Biophysical Chemistry of Fractal Structures and Processes in Environmental Systems
Wiley
Edited by Nicola Senesi, Kevin J. Wilkinsoni
ISBN 978-0-470-01474-5
2008
link
Interactions between Soil Particles and Microorganisms: Impact on the Terrestrial Ecosystem
Wiley
Edited by Pan Ming Huang, J.-M. Bollag, Nicola Senesi
ISBN 978-0-471-60790-8
2002
link
Structure and Surface Reactions of Soil Particles
Wiley
Edited by Pan Ming Huang, Nicola Senesi, Jacques Buffle
ISBN 978-0-471-95936-6
1998
link